Hoe kan Artificial Intelligence mij helpen? 

donderdag 9 februari 2023, 15:39

Wat heeft cursist Sanne aan haar Artificial Intelligence training? 
Je slimme thermostaat, muziekstreaming abonnement en koelkast – Artificial Intelligence (AI) is tegenwoordig overal. Vooral veel huishoudelijke apparaten worden uitgerust met Artificial Intelligence omdat ze onderdeel zijn van het Internet-of-Things. Dat was de reden dat Sanne Schoenmakers, Junior Marketing Manager Kitchen Appliances bij Philips Domestic Appliances Benelux, graag meer van Artificial Intelligence wilde weten. Daarom volgde Sanne de training AI Essentials van Computrain. Wat vond zij als cursist van deze training en wat heeft ze aan de opgedane kennis over Artificial Intelligence in haar werk?

Hoe kan Artificial Intelligence mij helpen? 
Kan Artificial Intelligence mijn dagelijkse werk niet makkelijker maken en mij helpen om mijn werkzaamheden doeltreffender uit te voeren? Deze gedachte was voor Sanne aanleiding om haar persoonlijk ontwikkelbudget gedeeltelijk in te zetten voor een Artificial Intelligence training. Want cursist Sanne werkt veel met klantdata. Hoe kan ik mijn klanten op basis van deze gegevens het beste benaderen? Sanne hoopte in de Artificial Intelligence training antwoord te krijgen op deze vraag. “Bij Philips Domestic Appliances Benelux gebruiken we daarvoor vaak klantpersona’s. Zo bepalen we per groep of we klanten bijvoorbeeld het beste via social media, print, TV of online advertenties kunnen benaderen.”

Artificial Intelligence heeft Innovatiekracht 
Cursist Sanne besefte door de training dat Artificial Intelligence veel innovatiekracht in zich heeft. Ook dat was een reden om meer van Artificial Intelligence te willen weten: “Bij AI denken we vaak eerst aan robots. Maar Artificial Intelligence gaat veel verder dan dat. Deze technologie zit in zoveel dingen om ons heen. Bij Philips gebruiken we bijvoorbeeld Artificial Intelligence om gegevens van Internet-of-Things-apparaten zoals airfryers en slimme stoomstrijkijzers te analyseren.”

AI helpt bij klantsegmentatie 
In de AI Essentials training ontdekte cursist Sanne dat ze Artificial Intelligence kan inzetten voor de clusterisatie van customer segments. “Dankzij Artificial Intelligence weet ik welke klantdata en codering nodig zijn om consumenten op de juiste manier te benaderen. Daarvoor gebruikt Artificial Intelligence een algoritme. Deze kan ik toepassen op specifieke data. Zo helpt Artificial Intelligence mij om klanten heel gericht te segmenteren, waardoor ik ze niet altijd meer hoef onder te verdelen in groepen persona’s”, vertelt Sanne. Dat heeft nog een ander voordeel. “Door Artificial Intelligence op deze manier te gebruiken, kunnen we budgetten gerichter inzetten. Ook helpt Artificial Intelligence ons om te onderbouwen waarom we bijvoorbeeld voor een specifieke klant- en productgroep budget verschoven hebben van online naar TV.”

Enthousiaste cursisten
Cursist Sanne is niet alleen tevreden over de inhoud, maar ook over de vorm van de Artificial Intelligence training. Wordt de training meer een lezing of een open gesprek? De cursist was daar voorafgaand aan de Artificial Intelligence training erg benieuwd naar. “De cursus was heel interactief. De sfeer was open, de deelnemers waren enthousiaste en de docent was heel geïnteresseerd”, zegt Sanne. Cursisten hadden ook volop ruimte om hun eigen praktijkcasussen en -uitdagingen in te brengen. “De docent begon met de vraag: wat is de belangrijkste reden voor jou om deze cursus te volgen? Dat wakkerde het enthousiasme van de cursisten aan en leidde meteen tot een open dialoog. Tot slot kwam de docent terug op de beginvraag: heb je alles uit de Artificial Intelligence training gehaald wat je wilde?”

Cursist Sanne volgde de training AI Essentials, een eerste kennismaking met Artificial Intelligence. Deze training is ideaal voor iedereen die meer wil weten over robots, algoritmes en technologische innovaties. Cursisten kunnen deze eendaagse training fysiek en online volgen.

Lees meer over de training AI Essentials