Data-Driven

Hoe word je een datagedreven organisatie?

dinsdag 28 februari 2023, 13:40

Bedrijven die datagedreven werken, hebben de toekomst. Dat zie je terug aan het succes van datagedreven organisaties als Tesla en Apple. Zo vertegenwoordigt Tesla meer waarde dan de negen daaropvolgende grootste autofabrikanten bij elkaar. En door datagedreven te werken is Apple meer waard dan alle andere beursgenoteerde bedrijven op de London Stock Exchange samen. Welke kennis en expertise hebben datagedreven organisaties nodig om succesvol te zijn?

De vierde industriële revolutie staat op het punt van beginnen. Dit markeert de start van een nieuwe, datagedreven manier van werken. Een periode waarin de manier waarop je als organisatie datagedreven werkt, bepalend is voor jouw zakelijk succes. En waarin organisaties dringend behoefte hebben aan de kennis en expertise van dataspecialisten. Datagedreven werken levert ook vandaag de dag al veel op. Dat bewijs wordt geleverd door diverse datagedreven organisaties, van multinationals als Tesla en Apple tot snelgroeiende datagedreven organisaties als AirBnB, Adyen, Greenwheels en Klarna.

Alles over datagedreven werken 
Hoe maak je als organisatie de transitie naar datagedreven werken? Welke vaardigheden en kennis moet je als datagedreven organisatie in huis hebben? Wat levert datagedreven werken op? Wat doen datagedreven organisaties anders dan traditionele bedrijven? En waar moet je beginnen als je jouw bedrijf wil transformeren naar een datagedreven organisatie? Op deze vragen geven we je zo goed mogelijk antwoord in dit artikel.

Wat is datagedreven werken? 
Datagedreven organisaties hebben data centraal staan in hun bedrijfsvoering: welke data wil ik, welke gegevens heb ik al en wat kan ik daarmee? Daar begin je mee. “Eigenlijk hebben organisaties die datagedreven werken hun businessmodel gekanteld”, zegt Alex Dowdalls, founder en partner van AXVECO. Tesla is een goed voorbeeld. “Deze autofabrikant verzamelt allerlei data, zoals over de locatie van voertuigen, de staat van het wegdek en het rijgedrag van bestuurders. Net als veel andere datagedreven organisaties gebruikt Tesla daarvoor een Internet-of-Things-product; een auto in dit geval. Maar dat kan in principe elk product zijn. Dus bij een datagedreven organisatie speelt niet het geleverde product, maar de data die dit product verzamelt de hoofdrol.”

Wat doen datagedreven organisaties anders? 
Datagedreven organisaties behandelen data als een asset. Dat betekent dat ze zich beseffen hoe waardevol data is en daarom heel zorgvuldig daarmee omgaan. “Het management moet ook daarvan doordrongen zijn. Zij kunnen namelijk de transitie naar datagedreven werken in gang zetten, door data voorop te stellen in hun business en zo hun businessmodel te kantelen”, legt Dowdalls uit. Datagedreven organisaties hechten ook veel waarde aan het verzamelen, beheren en inzetten van data. “Bij administratieve taken kijken ze bijvoorbeeld voorbij de benodigde betaalgegevens: ze analyseren deze data ook. Deze data kunnen ze bijvoorbeeld koppelen aan het bezoekersgedrag op de website en daardoor patronen ontdekken en de klantvraag in kaart brengen.” Met deze inzichten kunnen datagedreven organisaties trends identificeren, experimenteren en zo leren van klantgedrag. Dat biedt datagedreven organisaties handvatten om gericht verbeteringen te doen. Bijvoorbeeld om hun verkoop te verhogen door de customer journey in hun online verkoopkanalen aan te passen.

Wat levert datagedreven werken op?
Datagedreven werken kan leiden tot verschillende businessvoordelen, zoals een betere productkwaliteit, efficiëntere logistieke keten of gepersonaliseerde customer journey. Met uiteindelijk meer omzet en klanttevredenheid als resultaat. Datagedreven werken in de customer journey is daarvan een goed voorbeeld. Door datagedreven te werken kunnen organisaties de klantsegmentatie verbeteren, marktontwikkelingen voorspellen en een product fabriceren dat beter daarop aansluit. Daardoor zijn ze in staat om klanten te voorzien van maatwerk service door het productonderhoud af te stemmen op het gebruik en persoonlijke aanbiedingen te doen die passen bij de klantbehoefte. Zo boosten datagedreven organisaties hun klanttevredenheid – en dat is essentieel voor zakelijk succes. Want 86% van de klanten betaalt graag meer als de ervaring goed is, blijkt uit PWC-onderzoek. Bovendien toont een ander onderzoek aan dat klanten de klantbeleving belangrijker vinden dan de prijs en het product zelf.

Op welke manieren werken organisaties datagedreven? 
Veel verschillende organisaties werken datagedreven, niet alleen de grote tech-bedrijven. Zo gebruiken sommige datagedreven organisaties hun data bijvoorbeeld om het dierenwelzijn te verbeteren. “Ze verzamelen gegevens over onder andere varkensvoeding en -ziektes en structureren dit in een ecosysteem. Daardoor weten dierenartsen wanneer bepaalde dieren specifieke voeding nodig hebben of wanneer er een grote kans is op een epidemie,” zegt Dowdalls: Ook in de vastgoedsector wordt datagedreven gewerkt. Hier optimaliseren gebouweigenaren hun onderhoud door datagedreven te werken met augmentend reality. “Dan kan een monteur in een digitaal model zien welke elektrische apparaten een gebouw heeft en waar die zijn. Dat is handig bij het uitvoeren van onderhoud. Daarnaast kunnen monteurs bijvoorbeeld augmented reality gebruiken om de juiste onderhoudstappen te doorlopen, ook voor apparaten waar ze geen ervaring mee hebben.”

Waar start je met datagedreven werken? 
“Het begint allemaal met bewustwording”, zegt Dowdalls. “Wil je een datagedreven organisatie worden, dan moet je jouw data als een asset behandelen. Daarnaast moeten datagedreven organisaties zich beseffen dat snelle actie noodzakelijk is. Hoe langer je wacht om de stap naar datagedreven werken te zetten, hoe verder jouw potentiële achterstand op de pioniers oploopt. Deze koplopers in datagedreven werken ontwrichten nu al elke sector.” Daarbij is het essentieel om het management mee te krijgen. Zij zijn degenen die het businessmodel kunnen en moeten kantelen naar datagedreven werken. Vervolgens kan je als datagedreven organisatie de eerste stappen zetten in datagedreven werken door op de juiste manier data te gaan verzamelen, beheren en analyseren. In de tweede stap vertaal je deze data met een slimme AI- of RPA-tool naar businessinzichten.

Meer weten over datagedreven werken? 
Om datagedreven te gaan werken, kan je niet zonder de juiste kennis en skills. Computrain biedt datagedreven organisaties en hun medewerkers cursussen voor elke fase, van de bewustwordingsfase tot het daadwerkelijk werken met AI. Bekijk het datagedreven werken trainingsaanbod.