Web Analist

Het toepassen van data is niet meer weg te denken binnen marketing. Het is als Web Analist noodzakelijk om je te verdiepen in het toepassen van data binnen jouw rol.

Een Web analist analyseert en optimaliseert marketingplatformen en online campagnes. Bijvoorbeeld voor het optimaliseren van de klantreis door middel van data. De uitkomsten presenteer je aan het marketingteam of aan de opdrachtgever binnen de organisatie.

Wat is nou precies het profiel van een Web analist? Hieronder ontdek je alles over deze rol en wat jij kunt doen om Web analist te worden.

Wat doe jij als Web Analist?

  • Je richt je op het opzetten, analyseren en optimaliseren van marketingplatformen en campagnes.
  • Je analyseert bezoekers- en klantgedrag data en rapporteert hiervoor via verschillende dashboards en rapportages.
  • Je vertaalt bedrijfs- en marketingdoelstellingen naar KPI’s.
  • Je verzamelt en beheert gegevens met behulp van verschillende webanalysetools.
  • Je analyseert data op gedragspatronen en/of indicatoren en implementeert inzichten.
  • Je verdiept je in informatiebronnen voor kwalitatief en kwantitatief markt- en klantonderzoek.
  • Je geeft advies over de uitkomsten van de analyses.

Over jou

  • Je hebt veel ervaring in het marketing werkveld.
  • Je hebt ervaring met geavanceerde gegevensanalyse om bijv. klantsegmentatie, profilering, ontdekken van patronen in het browsegedrag van bezoekers te analyseren en te interpreteren.
  • Je kunt data-analyses maken met Python, R of PowerBI
  • Je hebt ervaring met tools zoals Google Analytics en webanalysetools zoals, Matomo, SimalarWeb of Crazyegg en PIWIK Pro en Dynamics 365, Act-on, Salesforce, Hubsport etc.
  • Je houdt jezelf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom marketingtools.
  • Je hebt oog voor detail, je bent georganiseerd en resultaatgericht.

Het profiel van een Web Analist

In welke sectoren zijn Web Analist vooral werkzaam? Wat zijn de interesses en wat is de achtergrond van een Web Analist? Met wie werk je vooral samen en wat kun je als Web Analist verdienen?

 

*Salaris indicatie bron + recente vacatures
  • Achtergrond

    Marketing, bedrijfskunde of data-analytics.
  • Salaris

    Tussen de € 2.500 en € 5.000 Bruto per maand.*
  • Werkt samen met

    SEO team, content team, web development team en het design team.
  • Sector

    Zakelijke dienstverlening, IT, transport en logistiek, detailhandel, zorg, financiële sector, publieke sector/overheid, NUTS sector.
  • Interesses

    Analytisch, nieuwsgierig, marketing tools en technologie.

Het leertraject van een Web Analist

Alle relevante kennisgebieden en trainingen die jij kunt volgen om jezelf verder te ontwikkelen op het gebied van data.
Van beginner tot gevorderde.

Data Academy Podcast

Van een kantoor- naar een data gedreven organisatie | Ben de Jong

Domain expert BI & data visualisation. ABN AMRO
In deze aflevering gaat Ben de Jong het hebben over hoe de ABN zich ontwikkelt van een bedrijf met veel kantoren naar een data gedreven onderneming. ABN heeft besloten om de data naar de medewerkers te brengen, zodat zij fact-based kunnen opereren. Om dit te bereiken is er gekozen voor het platform Microsoft Power BI om de data te visualiseren.